زیور صباغی نژاد؛ غلامرضا حیدری
چکیده
هدف:هدف اصلی این پژوهش، توجه به مفهوم مدیریت اطلاعات است. اطلاعات قابلیت گسترش دارد، اشاعه مییابد، تغییر میکند و تغییر ایجاد میکند و نیاز به مدیریت و اداره دارد. بنابراین لازم است به مفهوم مدیریت اطلاعات توجه شود. روش: نوع این پژوهش کتابخانهای است که به روش مرور منابع انجام میگیرد. برای استخراج تعاریف و تاریخچه مربوط به ...
بیشتر
هدف:هدف اصلی این پژوهش، توجه به مفهوم مدیریت اطلاعات است. اطلاعات قابلیت گسترش دارد، اشاعه مییابد، تغییر میکند و تغییر ایجاد میکند و نیاز به مدیریت و اداره دارد. بنابراین لازم است به مفهوم مدیریت اطلاعات توجه شود. روش: نوع این پژوهش کتابخانهای است که به روش مرور منابع انجام میگیرد. برای استخراج تعاریف و تاریخچه مربوط به مدیریت اطلاعات به منابع چاپی و الکترونیک مختلف (امرالد، ساینتسدایرکت، پروکوئست و وبآوساینس) مراجعه شد و تعاریف از آنها استخراج شدند. یافتهها: پس از تحلیل و بررسی تعاریف موجود، مدیریت اطلاعات بدین صورت تعریف میشود: بهکارگیری اصول مدیریتی و ابزارهای مناسب با هدف دسترس پذیر کردن اطلاعات ارزشمند، در زمان و مکان و قالب مناسب با کمترین هزینه برای افراد مناسب به منظور بهبود و ارتقا تصمیمگیری. نتیجهگیری: تعاریف متعدد موجود از مدیریت اطلاعات، از جنبههای مختلف به این مقوله نگاه کردهاند. به نظر میرسد با توجه به ماهیت متغیر اطلاعات و نقشهای مختلف آن، تعریف مدیریت اطلاعات نیز همواره در حال تغییر است.